Den första
generationen som spelade datorspel på 1980-talet har idag vuxit upp till
förvärvsarbetande 30-åringar. Och de spelar fortfarande, samtidigt som deras
barn och tonåringar också spelar. Marknaden för datorspel kommer att fortsätta
att växa under lång tid framöver.
Nya trender med datorspelande över internet och
lagspel
En särskilt intressant utveckling är möjligheten att
kunna spela med andra över internet. Det var spelen DOOM och Quake som öppnade
marknaden på mitten av nittiotalet. DOOM kom 1993 och kunde koppla samman fyra datorer
i ett nätverk. Strax därefter blev det möjligt att spela
tillsammans över internet. Under 1996 lanserades Quake med ett inbyggt stöd för sexton användare över internet.
Sedan var det proppen ur och nya fleranvändarspel lanserades.
En annan intressant trend är möjligheten att tävla i lag. Så sent som i november vann ett svenskt lag
"OS i e-sport" i spelet Counter Strike. Tävlingen, som hölls i Seoul i Sydkorea,
samlade drygt 600
deltagare från 55 länder (1 miljon människor ansökte om att få delta i
tävlingen). De globala spelförläggarna är pådrivande i denna utveckling och
spelorganisationer såsom Swedish Export Leage (www.sel.nu) växer fram. I
Sverige finns det fler än 35 000
aktiva spelare som är organiserade i olika lag.
Gamers Paradise skall ge den optimala
spelupplevelsen
Det är den "optimala spelupplevelsen" som kunden betalar för.
Gamers Paradise har bildats i syfte att bygga upp och driva en internationell
kedja av så kallade Gaming Centers. Ett Gaming Center är en mötesplats för
spelanvändare som ställer mycket höga krav på utrustning,
kommunikationshastighet och spelutbud. Detta kan bara bli lönsamt genom
stordrift och som endast ett fåtal aktörer kan erbjuda. Gamers Paradise har
som mål att bli en av dessa aktörer.
Under två år har företaget utvecklat en systemplattform
för spel, underhåll, övervakning,
kundadministration och marknadsföring. Den centrala styrningen är kärnan för
att kunna driva Gaming Centers kostnadseffektivt. Förutom den unika tekniska plattformen
har bolaget en affärslogik för att snabbt och
kostnadseffektivt kunna driva Gaming Centers i såväl egen regi som via
franchising.
För att kunderna ska bli lojala och komma tillbaka gång efter gång får varje
besökare ett medlemskort där den individuella spelprofilen registreras. Kunden
kan själv bestämma hur spelmaskinen skall vara inställd oavsett vilket Gaming Center som
han eller hon besöker. Besökaren kan
hela tiden kommunicera med andra spelare oavsett var de befinner sig. En mängd
statistiska uppgifter såsom jämförande spelresultat visas löpande för att
uppmuntra kommunikation mellan spelarna så att de bjuder in och utmanar varandra.
Naturligtvis kommer det också att finnas ett mycket stort utbud av spel.
Företaget kan i systemplattformen följa vilka spel som efterfrågas mest samt testa
hur nya spel tas emot.
Intäktsmodellen och nyemissionen
Intäkterna skall komma från timbaserade avgifter. I varje
Gaming Center kommer det dessutom att finnas automater för mat
och dryck. En
tänkbar kompletterande intäktsström är annonsintäkter, men det är inget
som företaget har tagit hänsyn till i sina prognoser.
Gamers Paradise har definierat Norden, Tyskland, Polen och Benelux-länderna
som sin geografiska marknad. Bolaget bedömer att den marknaden är värd 4,8 miljarder kronor per
år, varav den svenska bedöms vara värd 260 miljoner kronor. Det ska dock tilläggas att det är
mycket svårt att göra uppskattningar av en ny marknad.
Den garanterade emissionen tillför bolaget 3,7 miljoner
kronor (efter avdrag för emissionskostnader om 0,4 miljoner kronor).
Emissionslikviden skall användas till att etablera det första
Gaming Centret i Malmö, förstärka organisationen och vidareutveckla
produkten. En miljon kronor kommer att avsätts till rörelsekapital och som
likviditetsbuffert.
Bokslutet för 2003 kommer den 17 februari. Men eftersom verksamheten drar igång
nu kommer rapporten för första kvartalet vara mer intressant. Den kommer
samtidigt med den ordinarie bolagsstämman som hålls den 27 april.
Gamers Paradise nyemission i korthet
- Teckningskursen är 15 öre per aktie.
- Teckningstiden är 16 - 30 januari.
- Teckningsrätter handlas t.o.m 27 januari.
- Emissionen uppgår till 4,1 miljoner kronor och är garanterad
till 100 procent.
Klicka här för att läsa prospektet
och här för intresseanmälan
avseende teckning.
Frågor om emissionen besvaras av bolaget på telefon 08-411 11 48, e-post [email protected].
Fakta om Gamers Paradise
- Gamers Paradise affärsidé är att utveckla marknadsledande
system för centraliserad drift av Gaming Centers samt att i
egen regi och via franchising driva sådana Gaming Centers.
- Verksamheten startades för ett par år sedan av Jonas Jacobsson.
- Handlas hos Spectra Fondkommission och beQuoted's inofficiella
lista.
- Marknadsvärdet är cirka 45 Mkr.
Läs mer
om Gamers Paradise hos beQuoted
|