Spelindustrin växer när fler människor intresserar sig för TV- och
datorspel. Den första generationen från 1980-talet har idag vuxit upp till
30-åringar och de spelar fortfarande, precis som generationerna efter dem.
Marknaden kommer att fortsätta att växa under lång tid framöver.
Starbreeze genomför just nu en nyemission och bjuder in allmänheten att
teckna aktier i bolaget
Bolaget har erhållit förbindelser och avsiktsförklaringar för teckning av hela emissionsbeloppet
på 12,8 miljoner kronor
Emissionen pågår mellan 16 och 30 april
Starbreeze är ett svenskt företag som tillverkar spel för
världsmarknaden. Uppdragen betalas av olika förläggare. Starbreeze satsar på att vara kostnadseffektiva, innovativa och leverera inom
utsatt tid.
Marknaden för TV- och datorspel växer kraftig
Liksom film- och musikindustrin är spel en globalt
gångbar produkt. Tack vare Microsoft,
Sony och Nintendo som tillverkar standardiserade spelkonsoler kan nya spel spridas över hela världen
snabbt. Microsoft kommer
att investera två miljarder dollar i onlinespel under de närmaste fem åren.
JP Morgan uppskattar att världsmarknaden är värd 14 miljarder US dollar och att
den växer med 1 miljard US dollar årligen fram till 2006. År 1985 konsumerade en
person 6 timmar media per dag, motsvarande siffra år 2000 var 8 timmar.
För fem år sedan var kostnaden 5-10 miljoner
kronor för att utveckla ett större spel. Men med
mer avancerad teknik och häftigare upplevelser har projekten blivit större och
mer komplexa. Idag ligger kostnaden för ett spel på 15 - 30 miljoner kronor,
vilket motsvarar ett utvecklingsteam om ca 20 personer som är sysselsatta i
18-24 månader.
Tre
fullskaliga utvecklingsteam med ca 20 personer i varje
För att få de bästa uppdragen satsar Starbreeze på att vara kostnadseffektiva,
innovativa och kunna leverera inom utsatt tid. "Timing" är viktigt, t
ex vid cross-over då ett spel bygger på en ny biofilm. Att Starbreeze har en
hög teknisk nivå märks i den egenutvecklade spelmotorn som är mycket
välrenommerad. Den vidareutvecklas kontinuerligt för framtida processorer och grafikkort. I S:t
Johanniskyrkan i Uppsala har bolaget byggt ett optiskt animationssystem. Lokalen
har en inspelningsyta på 200 kvadratmeter med tio meter i takhöjd. Man
använder infraröda kameror för att spela in rörelsesekvenser från t.ex en häst med
ryttare, en stol som flyger genom luften eller en grupp människor som rör sig.
Filmatiska scener har kommit väldigt nära kvaliteten i biofilmer.
Spelet Enclave vann priset "Best Action Game" på världens
största TV-spelmässa E3 i Los Angeles 2001 och datatidningen PC Gamer gav
PC-versionen sin näst högsta ranking "Excellent". I juni 2002 fick Starbreeze ett
uppdrag på 30 miljoner kronor från Universal
Interactive, vilket nog är det största enskilda uppdraget som en svensk
spelutvecklare tecknat. Spelet bygger på en stor Hollywoodfilm som har premiär
våren 2004. Andra spel som är under utveckling är Templar och Enclave 2.
Templar har beställts av TDK Recording för 23 miljoner kronor och skall släppas till julhandeln 2003. Enclave 2
använder sig av den
senaste 3D teknologin som ger en helt ny spelupplevelse och kan spelas med flera spelare samtidigt, t.ex över
internet. En liten krydda är spelet Cleaners som i stort sett är färdigt, men
inte sålt till någon förläggare ännu. Planen är att sälja spelet till en
förläggare och sedan få utvecklingsuppdrag.
Starbreeze omsättningen kommer framför allt från uppdrag från olika
förläggare. Priset för uppdragen är bestämt i förväg. Därutöver kan en
royalty erhållas om produkten säljer bra. Bolaget är beroende av ett fåtal
kunder. I det fall bolaget skulle misslyckas med en produktion, finns en risk
att befintliga och potentiella kunder blir mer restriktiva att ge nya uppdrag.
Bolaget genomför nyemission
Starbreeze drabbades under mitten av februari 2003 av
två motgångar under en och samma vecka. Först hamnade förläggaren Swing
Entertainment på obestånd så att teamet kring spelet Enclave stod utan
kundfinansiering. Sedan beslutade styrelsen att förvärvet av Rock Solid
Studios skulle återgå på grund av oklarheter beträffande immateriella
rättigheter. Dessa händelser försämrade bolagets likviditet och finansiella
ställning.
För att stärka bolagets kapitalbas och öka bolagets handlingsfrihet
genomför bolaget en nyemission. Emissionen kommer att tillföra bolaget ca 12 miljoner
kronor efter emissionskostnader. Likviditeten kommer därefter att uppgå till ca 14 miljoner
kronor vilket inkluderar en
outnyttjad kredit på ca 2,5 miljoner kronor. Det ska vara
tillräckligt för att finansiera verksamheten tills bolaget återigen genererar
ett positivt kassaflöde.
Under juli 2002 - februari 2003 (åtta månader) uppgick försäljningen till
29,3 Mkr (18,4 Mkr) och resultatet efter finansnetto blev -7,1 Mkr (3,1 Mkr). Rapporten för tredje kvartalet (juli 2002 - mars 2003) kommer 22 maj.
Styrelsens tillväxtmål för den kommande treårsperioden är att växa med
i genomsnitt 30% per år och att rörelsemarginalen före avskrivningar på
lång sikt skall uppgå till minst 20%.
Garanter har förbundit sig att teckna
aktier
Starbreeze har erhållit förbindelser och
avsiktsförklaringar för teckning av hela emissionsbeloppet om
12,8 miljoner kronor. Bland garanterna finns befintliga
aktieägare samt externa investerare som inte är aktieägare
före denna emission.
Starbreeze nyemission i korthet
- Teckningskursen är 50 öre per aktie.
- Teckningstiden är 16 - 30 april.
- Emissionen tillför bolaget 12 Mkr efter emissionskostnader.
Klicka här för att läsa prospektet
och här för intresseanmälan.
Frågor om emissionen besvaras av bolaget på telefon 018-12 28 00, e-post [email protected].
Fakta om Starbreeze
- Starbreeze utvecklar TV- och datorspel för PC och spelkonsolerna Microsoft Xbox,
Sony Playstation 2 och Nintendo Gamecube.
- Grundades 1998 Daniel Benitez, Lars Hagelin och Jens Larsson.
- Handlas på AktieTorget sedan juli 2000.
- Marknadsvärdet är ca 12 Mkr (före emissionen).
Läs mer
om Starbreeze hos beQuoted
|